.:Followers That Cheer Up My Blog~~

20 Dec 2011

Mari mencuri, mengebas, dan menjerut ~~~ Hati mertua..

Buhsan, takdak kawan nak sembang, sebab incik suami kije....
Bukak tv, tapi mata ngan tangan kat laptop...
Nak apdet, tapi tatau nak taip apa, so Kirah gugel, 'cara tawan hati mertua'...
I'm not sure enuff, mertua or mentua... yang mana ejaan yang betul...
paling mudah, parents-in-law... Kompem betul, heheheh~~

Selalu pikir mak mentua ni horror, aite...
Ala2 Kassim Selamat punya mak mertua, a.k.a Nyonya Mansor...
Tapi, sebenarnya, takderla sampai macam tu pon...
Ada yang mak mentua dye tatang lebih dari mak sendiri pon ada tau...
However, jom kita selidik pasal mertua...


Dalam sesetengah situasi, ada mertua yang suka membanding2kan menantu-menantunya... Atau dibandingkan kita dengan anak-anak perempuannya. So, camana nak berhadapan dengan mertua yang sebegini?
Okay, try macam ni: 

1. Setuju kan sahaja dulu.
2. Sokong jer la... Mungkin ada betulnya kenapa anak/menantu itu lebih menonjol dan lebih disayangi daripada kita.
3. Selami masalah tersebut dan fikir-fikirkan apa yang kurangnya pada diri kita ni. Mekanik diri.
4. Jangan sesekali cuba berkomplot dengan anak/menantu lain untuk menjatuhkan mertua atau anak/menantu yang disayangi mertua. Taktik kotor nih, dilarang sama sekali...


Dalam masa yang sama, agak2 patutkah menantu duduk serumah dengan mertua atau ipar duai?
Kalau boleh jangan. Kata orang "Dekat bau taik, jauh bau bunga". Bila dekat, mulalah akan nampak keburukan menantu. Itu tak kena, ini tak kena. Rumah tak kemas, tak pandai masak, tak pandai itu ini. Seeloknya berjauhanlah. Lagipun ini kerana menantu dan mertua ada cita rasa masing-masing. Tambah kalau ada ipar duai, sedikit sahaja konflik mungkin akan melibatkan mereka. Banyak campur tangan nanti. Kalau boleh, pisahkan. Tetapi kalau duduk dekat dengan rumah mertua, lawatlah mereka sekerapnya.


Petua Jadi Menantu Yang Terbaik / Memenangi Hati Mertua / Tackle Hati Mertua :-

1. Anggap ibu mertua seperti mak sendiri. Jadinya kita takkan kecik hati bila dimarah, ditegur. Kita kena fikir bahawa semua itu hanya sebab mereka sayangkan kita. Bukan nak marah pun tapi demi kebaikan kita juga...
2. Menantu kena mengalah. Memang mertua bukan sentiasa betul tapi kita ambillah masa untuk menjelaskan. Jangan terus-terus membangkang bila masa-masa tak setuju dengan mertua. Mengalah lah dahulu. Bertolak ansur itu penting.
3. Elakkan konflik dgn mertua kerana akhirnya ia akan melibatkan suami. Teruklah bila mana suami terpaksa memilih untuk berpihak samada mak mertua atau isteri. Kerana disebelahnya adalah ibu. Dan sebelahnya lagi adalah isteri. Dua-dua sama penting. "Ibu hanya satu tapi isteri boleh ada 4". hehehe... bahaya ya kalau suami pikir sampai tahap itu...
4. Peluk, cium, urut mertua kita. Sayangi dan hargai mereka. Sejukkkk sikit hati mertua bila melihat kita.
5. Hiburkan hati mereka dengan sering beri hadiah. Tak banyak, sedikit pun takpe tanda mengingati dan menghargai. Walaupun hanya lauk pauk yang kita dah masak. Bila berkunjung ke rumah mertua, bawalah buah tangan.
6. Jangan melapor pada mertua apa yang tidak baik tentang suami. Selalunya dan normally, tiada mak yang tidak kenal akan anaknya sendiri. Kadang-kadang mertua sendiri akan datang pada kita dan sebut tentang perangai anaknya sendiri yang mungkin kita sebagai isteri tidak akan tahan. Jadi, hal-hal rumahtangga seeloknya sembunyikan. Melainkan dah tahap teruk sangat, bolehla minta nasihat daripada mertua.
7. Hantar gelombang positif. Sebagai menantu kita perlulah bersangka baik, sayang pada mertua. Mereka ibu bapa kita juga... Jangan berburuk sangka pada mertua.
8. Berbaik-baik dengan semua ipar duai. Jangan menikam belakang atau memburuk-burukkan ipar duai. Dan kalau kita sebagai ipar duai juga jangan sekali-kali campur tangan masalah rumahtangga adik beradik kita dengan menjadi batu api dsbgnya.
9. Walau kita tak suka pun pada mertua, jangan sampai berkomplot dgn biras-biras untuk menjatuhkan mertua.
10. Jangan cakap benda-benda tidak baik di belakang mertua.
11. Jadilah menantu yang solehah. Beriman, boleh diharapkan, pandai menjaga rumahtangga, pandai mengambil hati, penuh kasih sayang dll.
12. Setiap hari, jangan lupa untuk mendoakan mertua. Dengan bersungguh-sungguh. Doakan kesejahteraan, kesihatan, kesenangannya, ringankan bebanannya dll.
13. Beri khidmat seperti masak makanan, tolong mertua dengan apa yang dia tidak mampu dan sebagainya. Dengan seikhlas hati. Bila ikhlas, baiklah hasilnya nanti.
14. Seringkalilah bertanya khabar mertua. Lebih-lebih lagi bila mereka jauh dari kita. At least mereka tak tertanya-tanya apalah ceritanya kita di sini dan kita juga tahulah apa khabarnya mertua kita di sana. Entahkan sihat, entahkan sakit.

Read More at : http://www.lovelyshafa.com/2010/12/menantu-vs-mertua-selami-jiwa-l-petua.html#ixzz1gv9d4Exx 



Boleh jugak tengok info tambahan dengan merefer kat sini: http://www.areliff.com/2011/01/10-cara-memenangi-hati-ibu-mertua.html

Ok? Selamat memenantukan diri anda dengan baik...


Asyik marah mak mertua jer, cuba belajar berterima kasih pada dia yang telah melahirkan seorang anak lelaki, dan membesarkannya untuk menjadi seorang suami yang baik pada kita~~
Terima kasih Mak Minah~
P/S: Mak mentua saya kata, tangan saya kasar macam tangan orang menoreh...

2 801 terlepas cakap!!:

cik.mila said...

eh xmo2 duk umah mertua..nak duk umah sendiri..bulan 2 stat tukar status..cuak..hehe..salam kenal from b2b :)

schakeyra said...

hehehhe kirah tak duduk rumah mertua, tapi selang 3-4hari, musti pergi sana... mak mertua superb baik!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...