.:Followers That Cheer Up My Blog~~

6 Aug 2011

Curi FAMOUS AMOUS di bulan Ramadhan!

Lepas sahur, lepak2 dapan laptop terchenta... Huahua, centa la sangat, kalau on tak pernah off tu... Disebabkan dah punya sebijik oven yang dah berapa minggu terkurung di dalam stor, ingat-ingat nak la make something. Ingrediets kek dah beli... Tapi puasa2 ni kalau bake ket, sapa nak makan? Takkan nak makan masa bukak posa kan? So tengah jalan-jalan, terjumpala cerita kat bawah ni. Terbaik! Cerita ini di-copy dari http://ampin.wordpress.com/2006/10/15/famous-amos-secret-recipes-cookie, dan telah diterjemah oleh citcat.com, dan disusun semula oleh SCHAKEYRA!! Enjoy the reading!!
" Ini ialah sebuah kisah benar. Saya dan anak perempuan saya baru saja habiskan sebiji muffin di Amos CafĂ© terkenal di Bangsar dan memutuskan  untuk pilih beberapa biskut-biskutKerana kami berdua peminat biskut, kami memutuskan untuk mencuba “Biskut Hawaii Kacang”. 
Keadaan menjadi semakin baik apabila saya bertanyakan kepada seorang pelayan perempuan, jika mereka akan memberi saya resipi dan dia berkata sambil mengerutkan dahi “Saya rasa, tidak”.  Lalu saya kata, “Boleh saya beli resipi ini?”Dengan satu senyuman comel, dia berkata, “ya”. Saya tanya berapa banyak dan dia membalas, “dua lima puluh (two-fifty), ia nilai yang berbaloi!” Saya setuju dan berkata, “Tambah saja dalam bil.”
Tiga puluh hari kemudian, saya menerima kenyataan VISA saya dari Famous Amos dan ia bernilai RM285.00. Seingat saya, saya cuma membelanjakan RM9.95 untuk dua muffin dan kira-kira RM20.00 untuk satu pai. Sekilas, saya terpandang, “resipi biskut – RM250.00″. Itu melampau!!!
Saya menelefon Jabatan perakaunan Famous Amos. Dan memberitahu mereka yang pelayan wanita mengatakan“dua-lima puluh” (RM100), yang mana dengan jelas tidak bermakna “dua ratus lima puluh” oleh mana-mana tafsiran. Famous Amos enggan untuk berganjak. Mereka tidak mahu membayar balik wang saya, kerana menurut mereka, “Apa pelayan wanita beritahu awak bukan masalah kami. Awak telah melihat resipi – kami benar-benar tidak akan membayar balik wang anda pada ketika ini.”
Saya menjelaskan kepada dia tentang jenayah penipuan di Malaysia. Saya mengancam untuk merujuk kes mereka ke balai polis kerana melibatkan diri dalam penipuann. Bagaimanapun, saya sekadar diberitahu, “Buat apa yang awak nak buat, kami tidak peduli , dan kami tidak akan membayar balik wang awak.” Saya menanti  sebentar, berfikir bagaimana saya boleh mendapat semula, sekurang-kurangnya sebahagian  daripada wang saya semula. Lalu saya berkata, “Okey, awak semua mendapat dua-lima puluh saya dan sekarang saya akanjadikan nilai RM250.00 yang menyeronokkan.” 
Saya memberitahu dia yang saya menghantar emel kepada semua peminat biskut di Malaysia untuk memiliki resepi biskut Famous Amos yang bernilai RM250.00 dengan percuma 
Dia membalas, “Saya harap awak tidak akan berbuat begitu” Saya lantas berkata, “Sepatutnya awak berfikir itu semua sebelum anda mencuri dari saya”, dan saya meletakkan telefon. 
Sila sebarkan kepada semua orang. Saya membayar RM250.00 untuk iniSaya tidak mahu Famous Amos mendapat satu sen lagi dari resipi ini…. "
By the way, resepi ni amik dari page lain... Tapi sama jugak.. Sebab malas nak translate..

Resepi Chocolate Chip cookies Ala Famous Amos

Bahan-bahan:
1 cawan butter
1 1/2 cwn tepung gandum
1/2 cwn tepung jagung
1 s/k soda bicarbonat
1 cawan gula halus
1 cawan gula perang
2 1/2 cawan oat yg dimesin halus (sukat oat dan kemudian dimesin hingga halus)

12 oz. chocolate chips (brand Hershey)
1/2 s/k garam
9 oz. chocolate Cadbury (parut)
2 biji telur
1 s/k baking powder
1 1/2 cawan chopped nuts (macadamia, walnut, almond & hazel as u like)
1 s/k vanilla

Cara: 
1. Pukul butter dan gula hingga gebu. 
2. Masukkan telur dan vanilla, campurkan tepung, oat, garam, baking powder dan soda bikarbonat. 
3. Masukkan chocolate chips Hershey, Cadbury bar (yg dah di parut) dan kekacang, sebatikan semua bahan dan gaul rata. 
4. Kemudian sudukan ke dalam loyang dlm jarak 2 inci.
5. Bakar dalam 15 minit pada suhu 170 darjah celcius.

Berangan nak buat!!!

0 801 terlepas cakap!!:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...