.:Followers That Cheer Up My Blog~~

22 Nov 2009

Api vs Air

Korang pernah marah?? Well, kalau korang tak normal, korang akan jawab tak... Hahahaha~~ Actually, aku ini pemarah which means kesensitifan aku yang tinggi watkan aku mudah terasa dan mudah marah... Cumanya aku jarang lepas kemarahan aku... Dan Insya-Allah, aku bukan pendendam~~


Ada 2 cara aku hadapi marah... First, usually, aku kalau marah sangat, aku akan nangis and ngadu2 dengan dorang2 yang paling dekat degan aku... Selalunya aku jadi gini bila marah dekat orang2 terdekat dalam hidup aku... Cam bodoh dan lemah kan? Satu jer dalam fikiran aku, sekurang-kurangnya aku mengelak permusuhan aite...


Dan style yang aku paling suka adalah sound direct... Abah, mak selalu vote untuk eliminate tindakan tu tapi saya memang anak yang sangat degil... Selalunya it would be happen between me and someone else yang tak ada hubungan kenalan, biasanya cashierla... Just becoz I cant stand to see my family had been bullied.. Kalau kena atas btg idung me, tak kesah sangat... But not on my family~~ Style ni kalau aku apply kat kawan2 a.k.a kenalan, kompem ley wat modal gaduh~~

Pada saat aku taip this post, aku rasa aku tengah marah... Tapi tak sure la, mungkin jugak aku tengah bersedih~~
Dan, aku pilih untuk mencari informasi tentang marah dan cara meredakannya menurut Islam:

“Sesungguhnya kemarahan adalah daripada syaitan dan syaitan dicipta daripada api, apabila salah seorang kamu marah maka hendaklah dia berwudhuk” (Hadith riwayat Ahmad & Abu Daud)

Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: "Apabila seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah ia mengambil wuduk. Maka sesungguhnya marah itu daripada secebis api." (Riwayat Abu Daud).

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya marah adalah secebis api yang dinyalakan dalam hati. Tidakkah engkau melihat kepada kedua-dua matanya yang merah dan urat-urat lehernya yang menggelembung? Maka apabila salah seorang daripada kamu berasakan sesuatu dari yang demikian, maka rapatkan diri kamu ke muka bumi (duduk menenangkan diri atau sujud kepada Allah)." (Riwayat al-Tirmidzi).

``maka sesiapa berasakan marah ketika berdiri,hendaklah dia duduk dan jika dia duduk hendaklah dia baring.”


Dan inilah ganjarannya:

Abu Hurairah Al-Bahili berkata bahawa rasulullah pernah bersabda``sesiapa pemarah tetapi dapat menahan marahnya dengan sabar maka Allah akan mengisi dalam hatinya dengan keredaan pada hari kiamat.”

2 801 terlepas cakap!!:

Anonymous said...

ywen:sabar itu separuh daripada iman...

cegu yang annoying said...

ywen: baiklah~~ hehehehe kesabaran itu perkara yang berat aite??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...